Bestill kopi av tinglyst dokument
For å se innholdet i dokumentet som er tinglyst, for eksempel skjøte eller vegrett, kan du bestille dokumentet fra Kartverket.
Når du bestiller et tinglyst dokument vil du få tilsendt en attestert kopi. Det koster 240 kroner for hver kopi.
Dokumentinformasjon
Dersom du skal bestille en kopi av et tinglyst dokument trenger du dokumentnummeret. Dokumentnummeret kan du finne på grunnboksbladet til eiendommen. Grunnboksbladet finner du i visningstjenesten Se eiendom. Her kan du søke frem eiendommen og velge «Vis Grunnboken» (grønn boks ved siden av kartutsnittet). Du må logge inn i ID-Porten. Du får åpne en PDF-fil som viser «Hjemmel til eiendomsrett», «Heftelser» og «Grunndata».
Kartverket har ikke kopi av alle tinglyste dokumenter
Av ulike grunner mangler Kartverket kopier av noen tinglyste rettsstiftelser.
Les mer om hvilke dokumenter som ikke kan bestilles.
Dokumenter tinglyst før 1951
Kopier av dokumenter som ble tinglyst i 1950 og tidligere, oppbevares hos Statsarkivet og kan ikke bestilles hos Kartverket. Disse dokumentene blir digitalisert og tilgjengeliggjort på Digitalarkivets nettside. Du må henvende deg til Digitalarkivet for å få tilsendt en kopi av et gammelt tinglyst dokument.
Dokumentet blir sendt til deg i posten
En kopi av tinglyst dokument er bare regnet som bekreftet når den er attestert av Kartverket. Vi kan derfor ikke sende bestilte kopier på e-post.
Vilkår
Kostnader
Prisen på bekreftede utskrifter er regulert i forskrift om gebyr for tinglysing m.m. § 5, hvor den fastsettes til 240 kroner per utskrift. Det beregnes ikke merverdiavgift for bekreftede utskrifter. Det beregnes heller ikke frakt.
Levering
Vi skriver ut dokumentet og sender den første arbeidsdag etter at bestillingen er mottatt. Kartverket sender alle utskrifter med Posten. Normal leveringstid er omlag en uke fra bestillingstidspunktet.
Angrefrist for bekreftede utskrifter
Bekreftede utskrifter går ikke under kategorien "Forbrukerkjøp", og det er dermed ikke noen angrefrist på disse produktene slik man vanligvis har for handel på nett. Skjema for angrefrist er derfor ikke tilgjengelig på sidene slik det normalt ville vært.
Reklamasjon
Det er anledning til å klage på mottatt utskrift. Du kan klage på utskriftens kvalitet eller feil ved levering som ikke skyldes at du har bestilt feil produkt.
En reklamasjon sendes til: kundesenter@kartverket.no
Husk å merke e-posten med ordrenummeret som er oppgitt på første side av utskriften.
E-posten er sendt